مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

با دیابت یا نه، شما قطعا می‌خواهید وضعیت سطح قند خون خود را بدانید. اما آیاد می‌دانید محدوه طبیعی قند خون چقدر است؟ ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید...
قند خون تغییرات قابل توجهی در طول روز می‌کند. معمولا سطح قند خون ترجیحا صبح و با شکم خالی سنجیده می‌شود. سطح قند خون طبیعی در این زمان باید جایی بین 70-100 میلی‌گرم-دسی‌لیتر باشد. بعد از غذا ، یک افزایش تدریجی در سطح قند خون به‌وجود می‌آید. دو ساعت بعد از غذا، محدوده نرما قند خون در حدود 120-140 میلی‌گرم/دسی‌لیتر است. سطح قند خون در هنگام خواب کمی افت می‌کند. سطح قند خون مورد آزمایش در این زمان باید بین 100-140 میلی‌گرم/دسی‌لیتر باشد.
هرگونه انحراف از محدوده طبیعی سطح قند خون مداخله پزشکی را می‌طلبد. اگر سطح قند خون بیش از حد طبیعی باشد، آن نشانه‌ای از دیابت است. تکرار سنجش قند خون برای اینکه دیابت تایید شود ضروری است.

عوامل موثر در سطح قند خون

قندخون می‌تواند به عنوان میزان حضور گلوکز در بدن در هر لحظه ای از زمان تعریف شود. دیابت یک اختلال متابولیک است، و نتیجه تولید غیرطبیعی قند به علت ناتوانی بدن در تولید مقدار کافی انسولین است. سطح قند خون طبیعی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد بسته به عوامل مختلفی چون:
سن
جنس
ترکیب بدنی
سبک زندگی
اگر شما در حال حاضر به دیابت مبتلا هستید باید به سطح قند خون بیماران دیابتی به شرح زیر مراجعه کنید:

نوع اول

زمان سنجش

بچه‌ها

بزرگسالان

قبل از وعده غذایی

4 تا 8 میلی‌مول/لیتر

4 تا 7 میلی‌مول/لیتر

دو ساعت بعد از وعده غذایی

زیر 10 میلی‌مول/لیتر

زیر 9 میلی‌مول/لیتر

بعد از یک شب یا هشت ساعت ناشتا، نمونه خون گرفته می‌شود. هنگامی که سنجش قند خون ناشتا انجام شد سطح قند خون کمتر از 100 میلی‌گرم/دسی‌لیتر -5.6 میلی‌مول/لیتر- طبیعی در نظر گرفته می‌شود. هنگامی‌‌که سطح قند خون بین محدوده 100-125 میلی‌گرم/دسی‌لیتر (5.6 تا 7 میلی‌مول بر لیتر) شد، آن نشانگر شروع دیابت یا بالا رفتن سطح گلوکز جهت ابتلا به دیابت است. زمانی که سطح قند خون بالاتر از 126 میلی‌گرم/دسی‌لیتر (7 میلی‌مول بر لیتر) شد آن نشانگر دیابت نوع دوم است.
با‌این‌حال، شرایط دیگری نیز بر سطح قند خون موثر است. این شاریط شامل: بارداری، شیردهی، روزه، جراحات شدید و پرخوری کردن می‌باشد. عوامل دیگری هم مثل فشار جسمانی و برخی درمان‌های پزشکی به صورت مداوم در بالا رفتن قند خون به صورت موقتی موثر است. تحمل آزمایش‌های بیشتر قند خون تنها راه برای شناسایی علت افزایش سطح قند است. اگر تمامی شرایط دیگر حذف شوند، پزشک شما ممکن است بیماری دیابت را پیش‌بینی کند.

کنترل سطح قند خون

اگر شما مبتلا به دیابت تشخیص داده شدید، پزشک شما برایتان درمان‌های مناسبی را تجویز خواهد کرد. همراه با آن، شما مجبور خواهید شد برای کنترل سطح قند خون، تغییراتی را در شیوه زندگی خود اعمال کنید. حتی اگر شما مبتلا به دیابت تشخیص داده نشوید، بهتر است همیشه تلاش کنید تا سطح قند خون را برای جلوگیری از ابتلا به دیابت کنترل کنید. در زیر نکاتی برای کنترل سطح قند خون نوشته شده است.
• داشتن سبک زندگی سالم و فعال
• اجتناب از سیگار و نوشیدنی الکلی
• پیروی از یک رژیم غذایی مغذی و سالم
• وعده های غذایی را از قلم نیاندازید.
در صورتی که شما در حال حاضر یک بیمار دیابتی هستید، اطمینان حاصل کنید که داروهای خود را به درستی مصرف می‌کنید و درمان را به‌صورت منظم پیگیری می‌کنید. سنجش سطح قند خون شانس شما را همواره برای دوری از دیابت بالاتر می‌برد.